دریافت کد نظر سنجی وبلاگ و سايت

کرج کده

کرج کده

استفاده از مطالب این وبلاگ فقط با ذکر منبع جایز است


درباره ی من


درباره :سلام لطفا نظرات و پیشنهادات خود را به ایمیل hosaini04@gmail.com ارسال فرمایید هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ منوط به اجازه از نویسنده آن است. با توجه به اینکه مطالب این وب تدریجا کامل می شود از مراکز فرهنگی، هنری، علمی و گردشگری کرج همچنین اصناف، رستورانها و هتلهای کرج دعوت می شود برای انتشار اطلاعات مربوط به آن مرکز این وب را یاری کنند. ضمنا عکس های مربوط به کرج را می توانید در اینستاگرام با آیدی karajstagram دنبال کنید.
پروفایل مدیر : ساناز سادات حسینی خواه

صفحه نخست

پست الکترونیک

عناوین مطالب وبلاگ

لينك آر اس اس

تم دیزاینر



موضوعات

آثار تاریخی کرج(۱۱)

اشیای تاریخی کرج(۱)

اصناف(٧)

امامزاده های کرج(٧)

اماکن دیدنی کرج(٢۱)

اینفوگرافی کرج(۱)

باغ سیب مهرشهر(۱)

باغ گل ها(۱)

باغهای کرج(۱)

بیمارستان های کرج(۱)

پارکهای کرج(۱٠)

پوشاک سنتی کرج(۱)

پیشینه تاریخی کرج(۳)

جاده کرج چالوس(۳)

جاذبه های گردشگری کرج(۳٩)

جایگاه کرج در جهان(۱)

جشنواره های کرج(٢)

دانستنی های کرج(٥)

دانشگاههای کرج(۱)

درختان تاریخی(۳)

رستورانهای کرج(٢)

رودخانه کرج(۱)

روستاهای کرج(۳)

ساز چنگ(۱)

سینماهای کرج(۱)

شبکه ارتباطی کرج(۱)

شهدای کرج(٢)

طبیعت کرج(٧)

فرهنگسراهای کرج(٢)

قطبهای علمی کرج(٢)

گالری عکس(٥)

گردشگری آسارا(۱۱)

گردشگری اشتهارد(٢)

گردشگری گرمدره(۱)

گردشگری ملارد(۱)

گروههای فرهنگی هنری کرج(٤)

مراکز اقتصادی کرج(۳)

مراکز خرید کرج(٦)

مراکز رفاهی کرج(٢)

مراکز علمی کرج(۱۱)

مراکز مذهبی کرج(٧)

مراکز هنری(۱۳)

مشاهیر و مفاخر کرج(۱)

معرفی کرج به زبان آلمانی(۱)

موزه های کرج(٦)

هنرمندان کرجی(۸)

هنرهای کرج(٧)

وضعیت اجتماعی کرج(۳)

کاخ سلیمانیه کرج(۱)

کاروانسرای شاه عباسی(۱)

کانونهای فرهنگی کرج(۱)

کرج(۱٠٥)

کرج شناسی(٧)



نویسندگان

ساناز سادات حسینی خواه



دیگر امکانات

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin



آثار تاریخی کرج/کاروانسرای شاه عباسی کرج

قریب 400 سال پیش آنگاه که نخستین خشتهای کاروانسرای موسوم به شاه عباسی در منطقه کرج بنا می شد شاید هیچکس تصور نمی کرد که این بنا بعدها به قلعه نظامی و پس از آن به مدرسه فلاحت و اکنون نیز به اداره میراث فرهنگی کرج تبدیل شود.
نام این کاروانسرا نسل به نسل حفظ شد تا جایی که اکنون خیابان و میدانی به نام شاه عباسی در این منطقه از کرج احداث شده است که نام خود را از این کاروانسرا عاریه گرفته است.
به روایتی گفته می شود که کاروانسرای شاه عباسی یکی از 999 کاروانسرایی است که در دوران شاه عباس صفوی در سراسر ایران ساخته شد.
اگر این روزها سری به کاروانسرای شاه عباسی بزنید و دارای حس خیال پردازی خیلی قوی داشته باشید می توانید خاطره شیهه اسبان، آوای زنگوله شترها و همهمه تاجران و زایران آن دوران را در ذهن خود زنده کنید.
اکنون با وجود بازسازی این کاروانسرا، برجستگی های گنبدی شکل کاهگلی آن در میان ساختمانهای خاکستری و سربه فلک کشیده و نوساز شهری اطراف میدان شاه عباسی کرج بیشتر یک خاطره 400 ساله را تداعی می کند.
پشت دیوارهای آجری کاروانسرا، هویت یک شهر، تاریخ یک کشور و نماد تمدن کهن بشری پنهان شده است.
از در که وارد شوی، دالانی گنبدی شکل که در دو طرف آن دو اصطبل بزرگ و یک راه پله وجود دارد به حیاطی نسبتا بزرگ سنگفرش و چشم نواز منتهی می شود که آب حوض دایره وار وسط آن، صفایی دیگر به این فضا بخشیده است.
این حیاط در حقیقت فضای میان اتاقهای استراحت این کاروانسرا را تشکیل می دهد که به سبک معماری متداول در دوران صفویه ساخته شده است.
در قسمت شرقی و غربی این کاروانسرا دو اتاق شاه نشین که بسیار بزرگتر از دیگر اتاقها است به چشم می خورد که به شاهزادگان و امیران و ثروتمندان اختصاص داشته است.
در معماری این کاروانسرا از رنگ و نقش خبری نیست و آجر و چوب و سنگ و کاهگل تنها مصالح بکار رفته در ساخت این کاروانسراست که درعین سادگی، بسیار جذاب و باشکوه جلوه می کند.
کاروانسرای شاه عباسی تنها گوشه ای از معماری و تمدن دوران صفویه را نشان می دهد که چگونه معماران آن دوران با بهره گیری از دانش محدود آن زمان و بدون استفاده از ابزارهای دقیق اندازه گیری چنین بنایی ساخته اند.
درجای جای این کاروانسرا اصول هندسی و فنی به طور حیرت آور خیلی دقیق اجرا شده که بی شک نمایانگر ارزشهای زیباشناختی و معماری آن دوران است.
و این همه درحالی است که نه وجه تسمیه میدان و خیابان شاه عباسی و نه بنای کاروانسرا نیز نتوانسته است نظر مردم را به این اثر تاریخی جلب کند چه اینکه آنان با بی اعتنایی و غرق در زندگی ماشینی بسادگی از کنار این کاروانسرا می گذرند بدون آنکه حتی به آن نگاه کنند.
هرچند پیدا کردن پاسخی برای این پرسش بسیار ضروری است که آیا علت بی علاقگی مردم از معرفی نشدن این آثار ناشی می شود و یا رسانه ها در این زمینه به اندازه کافی تلاش نکرده اند، اما مسلم این است که آثار و بناهای تاریخی کرج طی سالیان مورد بی مهری قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده است.
به گواه تاریخ، شکل گیری زندگی اجتماعی در خطه کرج به صدها سال پیش باز می گردد و خشتی از نخستین خشت های دست ساز انسان پیدا شده در یکی از کهن ترین روستاهای بشری در تپه ازبکی در غرب کرج را می توان به عنوان نمونه مطرح کرد.
این همان خشتی است که در آیین ویژه ای به مناسبت سال گفت وگوی تمدنها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک از طرف محمد خاتمی رییس جمهوری وقت ایران به کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد هدیه شد.
دیار کهن کرج اکنون 99 اثر و محوطه تاریخی شناسایی شده، دارد که یک سوم آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
زمان دقیق ساخت کاروانسرای شاه عباسی کرج معلوم نیست، اما به گفته علی شیزری کارشناس اداره میراث فرهنگی کرج، این کاروانسرا احتمالا در دوره پادشاهی شاه سلیمان صفوی بین سالهای 1078 تا 1109 هجری قمری در 3600 متر مربع وسعت بنا شد.
وی افزود: پس از دوران صفویه، رفته رفته زنگار زمان و غبار تاریخ سر و روی این کاروانسرا را پوشاند و کم کم به دست فراموشی سپرده شد.
این کاروانسرا که در دوران ناصرالدین شاه قاجار مدتی نیز بعنوان قلعه نظامی مورد استفاده قرار گرفت در سال 1298 خورشیدی به مدرسه فلاحت، تغییر کاربری یافت.
بی مهری به این اثر تاریخی مدتهای مدید طول کشید، پس از آن کاروانسرای شاه عباسی تا سال 1370 خورشیدی دراختیار اداره کشاورزی و اصلاح بذر کرج قرار گرفت.
به گفته رییس اداره میراث فرهنگی کرج، این نهاد توانست بابه دست گرفتن یک اتاق در این کاروانسرا مستقر شود و از سال 72 کار بازسازی و مرمت آن را آغاز کند.

 هرچند که اکنون اداره میراث فرهنگی کرج از این کاروانسرا کوچ کرده است و این کاروانسرا به بخش خصوصی سپرده شده تا با اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی ،‌مردم هرچه بیشتر با این بنا آشنا شوند.
به هرحال، خطه کرج همچون دیگر نقاط سرزمین پهناور ایران دارای سابقه تاریخی و پیشینه فرهنگی دیرپا است که آثار و بناهای بجای مانده از نیاکان ما یکی از جلوه های آن بشمار می رود که باید همگان برای بازسازی، نگهداری، پاسداشت و بخصوص معرفی آنها به آیندگان کوشش کنند.

نویسنده:‌ ساناز حسینی خواه

کلمات کلیدی : کرج، آثار تاریخی کرج، اماکن دیدنی کرج، کاروانسرای شاه عباسی

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/۳۱

نظرات ()


آثار تاریخی کرج/امامزاده عبدالله طاهر روستای کندر کرج

 امامزاده عبدالله طاهر روستای کندر از روستاهای دهستان آدران در محور کرج چالوس، مربوط به دوران صفویه است که در سال ٨٨ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران قرار گرفته است.

نسب این امامزاده به امام موسی بن جعفر کاظم (ع) می رسد و نقشه معماری این امامزاده گرد و مدور است که مصالح به کار رفته در آن نیز سنگ است اما در نمای بیرونی گنبد به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه، از شیروانی استفاده شده است. 
امامزاده عبدالله طاهر روستای کندر کرج در محیط قبرستان به وسعت یک هزار و 174 متر مربع در مرکز روستا قرار گرفته که مساحت خود ساختمان بقعه ، 90 متر مربع است. 
معماری تاریخی این امامزاده متشکل از معماری هشت وجهی و منتظم است و از سه جبهه شمالی ، شرقی و جنوبی، مدخل ورودی دارد.  
شهرستان کرج در مجموع دارای 115 اثر، محوطه و بنای تاریخی است که حدود نیمی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

کلمات کلیدی : کرج، آثار تاریخی کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/۳۱

نظرات ()


هنرها و هنرمندان کرجی/احیاگر ساز چنگ

طنین دوباره نوای چنگ از سرزمین ایران
زمانی شاید صدای چنگ را فقط در نوار قصه ها آنجا که پری قصه برای فرار حسن از دست غول جادو چنگ می نواخت، شنیده باشیم اکنون اما دوباره می توان به نوای چنگ از سرزمین ایران ، دل و گوش سپرد.
چنگ سازی است با صدای افسانه ای که قرنها، طنین و آوای دلنشینش روح زیباپسندانه بشر را سیراب کرده و گرچه اصالت ایرانی دارد و صدایش از سرزمین جاوید ایران برخاسته اما آوای جادویی این ساز مدتی چند، در ایران خاموش شد و اینک به پاس شیفتگان هنر موسیقی و تمدن و فرهنگ غنی ایران زمین، دوباره احیا و طنین انداز شده است.
گرچه ساز چنگ به عنوان قدیمی ترین ساز سیمی جهان مربوط به شش هزار سال پیش در خوزستان ایران یافت شده اکنون اما در میان اسامی چنگ نوازان مشهور جهان که در دانشنامه جهانی ویکی پدیا آمده نامی از چنگ نوازان ایرانی نیست.
و شاید جالب باشد که در ایران با این تمدن موسیقیایی غنی، تعداد چنگ نوازان بسیار معدود است و شاید تنها در کشور فقط یک چنگ نواز داریم که به اجرای برنامه و کنسرت می پردازد.
"عبدالعلی باقری نژاد" ، استاد کار ساخت آلات موسیقی و احیاگر چنگ ایرانی به گفته خودش تنها چنگ نواز ایرانی است که به صورت گروهی برنامه اجرا می کند.
وی می گوید: سرزمین ایران، طلیعه دار فرهنگ موسیقی در جهان است اما متاسفانه حتی در زمینه چنگ که بومی کشور خودمان است، در دوران معاصر اما چنگ نواز حرفه ای در ایران نداریم.
وی افزود: پیدا شدن چنگ با قدمت شش هزار ساله در ایران نشان از تمدن موسیقی ایران است که از تمام دنیا غنی تر است.
وی تصریح کرد: انواع ساز چنگ در قرنهای مختلف در ایران یافت شده است از جمله چنگ منحنی مربوط به قرن هفتم هجری قمری از صفی الدین عبدالمومن ارموی (ارومیه ای )، و
تصویر چنگ در تمام آثار باستانی ایران زمین از دوران هخامنشیان گرفته تا سلوکیان دیده می شود اما اوج دوران موسیقی و گروه نوازی (ارکستر) به دوران ساسانیان بازمی گردد.
وی گفت: انواع ساز چنگ یا "هارپ" به چهار دسته کلی چنگ ارکستری، چنگ سنتی، چنگ باستانی و چنگ تزیینی تقسیم می شود که خود ار لحاظ شکل ظاهری به 17 نوع الگو و فرم چنگ تقسیم می شود از جمله "چنگ زاویه دار، چنگ منحنی، چنگ ون ، چنگ لیر(چنگی در یونان که به شکل U است)".
وی خاطرنشان کرد: گرچه اروپا مدعی ابداع چنگهای پدالی(چنگهایی که به کوک احتیاج ندارند) و ادعا می کنند این چنگها در قرن 18 میلادی در آلمان پایه گذاری شده اما همین چنگها نیز براساس چنگهای زاویه دار شرقی ساخته شده است.
وی درباره تکنیک نواختن ساز چنگ گفت: چنگ، سازی رشته ای است که با انگشت نواخته می شود که تکنیک نوازندگی در جهان هشت انگشتی است اما تکنیک نوازندگی در ایران طبق اطلاعات استخراج شده از مستندات باستانی، ده انگشتی است.
وی در وصف شکل ظاهری چنگ به چکیده ای از کتاب "کنزالتحف" ، استناد کرد: "صندوقچه ای، صندوق صوتی چنگ منحنی . این صندوق حدود 109 سانتی متر طول دارد و دسته چنگ 81 سانتی متر درازا داشته . در این ساز 24 تا 25 رشته از موی بز کشیده می شده است. یک سر تار به صندوق صوتی و سر دیگر آن به میخهای فلزی و یا گوشی های ساز که به آنها "ملاوی" گفته می شد، متصل می شده است. این میخها برروی قطعه چوبی افقی نصب می شده ، برخی چنگها 35 تار داشته اند و تمام دامنه قاعده ساز را شامل می شده است."
وی گفت: ساز چنگ در ایران نیز متداول از چهار رشته سیم بوده که در دوره ساسانیان به 11 رشته می رسد و در دوران اسلامی تا 35 رشته هم می رسد که ساز منقوش در کتاب "الادواری" (عبدالمومن ارموی) 35 رشته ای است.
باقری نژاد افزود: موسیقی در دوران کهن ایران پایه عبادی داشته و به طور کلی نوازندگان برای مراسم عبادت و قربانی کردن می نواختند.
این سازنده و نوازنده چنگ اظهار داشت: در تصویر که در ایذه مالمیر خوزستان کشف شده سه نوازنده را نشان می دهد که هنگام ورود شاه هانی (پادشاه ایرانی) به نوازندگی مشغولند.
وی خاطرنشان کرد: پیدایش چنگ از پیدایش کمان نشات گرفته است، در اثر تیراندازی زه مرتعش و صدای کمی به گوش می رسید.
وی گفت: چنگهای اولیه شکل کمانی از نی و چوب بوده که زهی میان آن کشیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: کتیبه ای از چغامیش خوزستان پیدا شده مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد مربوط به دوره ایلامیان که تصویر قدیمی ترین ارکستر جهان برروی آن حک شده است در این تصویر نوازنده ساز کوبه ای، نوازنده ساز بادی و یک خواننده مشاهده می شود که پیدا شدن تصویر کامل یک ارکستر باستانی به این شکل در جهان بی سابقه بوده است.
باقری نژاد اضافه کرد: از دیگر تصاویر چنگ یافت شده در باستان ایران مربوط به تصویر چنگ برروی جام مفرغی در لرستان که به 1200 سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد.
وی یادآور شد: چنگ از جمله سازهایی است که صدای بسیار افسانه ای دارد و هرآهنگی از شاد تا غم انگیز می توان با آن نواخت اما به هرحال صدایش افسانه ای است.
این نوازنده افزود: آخرین چنگ نواز ایرانی در دوران صفویه به نام "سلطان محمد چنگی" بوده است و اکنون چنگ نواز استاد و ماهر نداریم گرچه به تازگی آموزش چنگ نوازی را آغاز کرده ام و 16 شاگرد (از جمله خانواده خودم) دارم.
وی گفت:از چنگ نوازان به هیچ وجه حمایت نمی شود و این درحالی است که مشابه سازی چنگها از روی نسخه های باستانی و احیای نوازندگی چنگ ، یک کار پژوهشی ملی است و باید به آن بها داده شود و مسوولان بیشتر توجه و حمایت کنند.
وی این پرسش را مطرح ساخت که چرا باید تاریخ "چنگ منحنی" در منابع گوناگون خارجی به مصر نسبت داده شود در حالیکه متعلق به ایران است؟
باقری نژاد یادآور شد: باید حمایتهای ملی برای تولید و احیای نوازندگی چنگ و اجرای طرحهای پژوهشی در این زمینه صورت گیرد تا نتیجه بگیریم.
وی تاکید کرد: در شهرها و دانشگاههای مختلف ایران باید رشته چنگ نوازی ، راه اندازی شود تا مردم بدانند چه چیزی را از دست داده ایم و باید آن را پیدا کنیم.
به هرحال شاید امروز گامهایی هرچند بزرگ اما درخور توجه در زمینه احیای چنگ نوازی، این هنر موسیقیایی باستانی با اصالت ایرانی برداشته شده اما بدیهی است که احیا و پرورش استادان چنگ نواز آنگونه که شایسته نام ایران در جهان است به توجه و حمایت مسوولان ذیربط فرهنگ و هنر ایران دارد.
آمدن گاه به گاه "ارنستین استوپ"، پروفسور رشته چنگ نوازی هلند برای آموزش هرچه بهتر چنگ به خانواده باقری نژاد ، از جمله فرصتهایی است که باید بیشتر به آن توجه کرد و از آن برای طنین افکن شدن نغمه چنگ ایرانی در دانشگاههای ایران ، بهره جست.
گفتنی است ، باقری نژاد این هنرمند نوازنده تاکنون دو نمونه چنگ دوره ساسانیان که از سنگ نگاره های طاق بستان کرمانشاه به دست آمده و یک چنگ مربوط به دوران اسلام (مغنی سرود) را مشابه سازی کرده است و اکنون نیز در حال مشابه سازی یک چنگ متعلق به شش هزار سال از روی مستندات و کتیبه هایی است که در خوزستان یافت شده است.
باقری نژاد تنها نوازنده ای است که برای نخستین بار در جهان چنگ و تنبور را به صورت ارکستری با هم می نوازد و خانواده او (همسر و دو دختر 13 و 11 ساله ایشان به نامهای زینب و معصومه) تنها خانواده چنگ نواز ایرانی هستند.
عبدالعلی باقری نژاد متولد کرمانشاه که کارخود را از سال 70 آغاز کرده،کار خود را با تدریس موسیقی در خوزستان آغاز کرد و دارای گواهینامه درجه دو در رشته ساخت سازهای سنتی است هرچند که دیپلم خود را در رشته برق در هنرستان گرفته است.
ساز چنگ غالبا از جمله چوبهای گردو و افرا ساخته می شود.
چنگهای بزرگ را در ایران اشتباها "هارپ" می گویند در حالیکه در جهان به هر نمونه از چنگ، "هارپ" می گویند.
قیمت چنگها از 450 هزار تومان تا مدلهای پدالی که قیمت آن به 15 تا 30 میلیون تومان می رسد، متغیر است این گرانی قیمت به خاطر ساختمان پیچیده و ساختن دشوار آن است.
کارگاه موسیقی درویش خان به آدرس کرج-شاه عباسی- میدان توحید- پاساژ شرکا
آدرس سایت اینترنتی: http://www.darvishkhan.ir
آموزش هر 12 جلسه 150 هزار تومان و دو سال طول می کشد تا نوازنده آماتور شود.
منحنی بیا و نوایی بزن
به یکتایی او دوتایی بزن

ساناز حسینی خواه

تصویرهایی از "عبدالعلی باقری نژاد و خانواده او" احیاگر چنگ ایرانی









کلمات کلیدی : کرج، هنرهای کرج، هنرمندان کرجی، ساز چنگ

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢۸

نظرات ()


هنرها و هنرمندان کرج/ خلق آثار بدیع از تخم شترمرغ

چراغ مطالعه ، آباژور، لوستر، شکلات خوری ، قندان و جاشمعی هایی که از تخم شترمرغ ساخته شده و می درخشند، چشم هربیننده ای را به سوی خود خیره می کند. اکنون سه استادکار در کارگاه کنده کاری برروی تخم شترمرغ درگلشهر کرج آثاری خلق می کنند که می تواند در نوع خود در جهان کم نظیر باشد.
بخش جالبتر این آثار این است که بسیاری از باورها، تاریخ و پرتره ادیبان ایرانی با نقاشی و طراحی برروی این تخم شترمرغها حک شده و جلوه ای زیبا به آنها بخشیده است .
چگونگی حکاکی این تصاویر زیبا برروی پوست نازک تخم یک شترمرغ و تلفیق صنعت (برق ) با هنر (کنده کاری ) حیرت و حس زیباپسندانه هربیننده ای را برمی انگیزد.
شاید اینکه یکی از وسایل خانه از تخم شترمرغ ساخته شده باشد درنگاه اول کاری غیرمعمول به نظر برسد اما هنرایرانی توانسته این کار را ممکن وهنری بدیع و چشم نواز پدید آورد.
این هنر که برای نخستین بار در جهان توسط فرهاد بحری ابداع شد در اندک زمانی توانسته طبع زیباگرایانه هنردوستان در نقاط مختلف جهان را اقناع کرده و با صادرات این محصول زمینه ارزآوری و اشتغال را در کشور ایجاد کند.
این هنرمند برجسته ، در ابتدا برروی سفال پخته ، حکاکی و طراحی می کرد و بلافاصله پس از ورود صنعت پرورش شترمرغ به ایران ، تصمیم گرفت هنر خود را برروی تخم شترمرغ نیز پیاده کند تا هنری ظریف و زیبا خلق کند.
این مبتکر هنرمندا می گوید:برای اینکارازتخم شترمرغهای گندیده که مصرف دیگری ندارند استفاده کرده و پس از خالی کردن محتویات آن و شستشوی ، تصاویر مختلف را برروی آنها حک می کند.
فرهاد بحری افزود: چون این هنر بسیار ظریف است و به دقت زیادی نیاز دارد، برای حکاکی و طراحی برروی تخم شترمرغ از ابزار پزشکی و تیغ جراحی استفاده می شود. وی تصریح کرد: تصاویر گوناگونی از جمله طرحهای تاریخی ، منظره ، طبیعت
، گل و گیاه ، حیوانات ، پرندگان ، خط نویسی ، سمبل ماههای تولد و نشان شرکتها و نهادهای مختلف برروی این تخم شترمرغها حک می شود وپس از رنگ آمیزی محصولی زیبا خلق می شود.
وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه کنده کاری برروی تخم شترمرغ ساده به نظر می رسد اما به دقت و تبحر فراوانی نیاز دارد، چنانکه به طور مثال در بسیاری از موارد،افراد تازه کار حتی نمی تواند کار شستشوی این تخم شترمرغها را انجام دهند.
این هنرمند اضافه کرد: اکنون سه استادکار در این زمینه در نخستین کارگاه تولید صنایع دستی کنده کاری برروی تخم شترمرغ در کرج فعالیت دارند که در صورت تامین فضای مورد نیاز و حمایت از سوی مسوولان ذیربط دوره های آموزشی این هنر را نیز برگزار خواهیم کرد.
بحری گفت : جنس تخم شترمرغ به گونه ای است که ماندگاری طولانی دارد و مانند تخم دایناسورها می تواند سالیان متمادی باقی بماند.
وی افزود: در ساخت محصولات مختلف ، تخم شترمرغ در ترکیب آثار خلق شده دخالتی ندارد و فقط آنها به اشکال مختلف تراشیده می شوند.
این هنرمند مبتکر خاطرنشان کرد: چون محصولات ساخته شده از تخم شترمرغ نسبتا گران است ، بیشتر مشتریان این محصول خارج از مرزهای ایران به ویژه در اروپا هستند، گرچه این محصول در کانادا و عربستان نیز مشتریان خود را دارد.
وی تاکید کرد: البته ما سعی می کنیم محصولات خود را در ایران با قیمت پایین تری عرضه کنیم و به طور مثال قیمتهای محصولات ما در قطر سه برابر گرانتر از محصولات ما در داخل است .
بحری افزود: قیمت محصولات از 25 تا 500 هزار تومان متغیر است که ارزانترین و پرفروشترین محصول ساخته شده از تخم شترمرغ سمبل ماه و گرانترین محصول نیز نقش چهره بر روی تخم شترمرغ است .
این هنرمند یادآور شد: برای حک تصاویر تاریخی برروی محصولات ساخته شده از تخم شترمرغ از کتابها و منابع تاریخی مختلف استفاده شده و سعی می شود که مقیاسهای تصاویر به ویژه تصاویر مربوط به دوران هخامنشی ، دقیقا رعایت
شود.
وی گفت : علاوه بر حک تصاویر تاریخ ایران ، کارهایی نیز مربوط به تاریخ
یونان نیز با اقتباس از منابع دقیق تاریخی یونانی برروی تخم شترمرغها حک
شده و برخی کارها نیز مربوط به فرهنگ سایرملل و چهره های معروف دنیا است
به هرحال این هنر بدیع و زیبا با خلق ابزار و وسایل ساخته شده از تخم شترمرغ و رنگ آمیزی و درخشندگی آنها می تواند گستره وسیعی از علایق و طبع لطیف و زیباپسندانه انسان را اقناع کند.
ازسوی دیگر جاذبه این هنر از حصار مرزها نیز گذشته و باردیگر نگاه دنیای هنر را به سوی خود معطوف کرده است تا دگربار اندیشه و فرهنگ ایرانی در قالب هنری نو و بدیع تجلی یابد.
به تبع برنامه ریزی و حمایتهای مسوولان ذیربط از هنر و صنایع دستی نوپا
و بدیع و زیبا می تواند بستر آمدزایی ، ارزآوری و اشتغال در کشور را فراهم آورد.

ساناز حسینی خواه

کلمات کلیدی : کرج، هنرمندان کرجی، هنرهای کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢۸

نظرات ()


موزه های کرج/ اماکن تاریخی کرج/ کاخ سلیمانیه

 گرچه کاخ سلیمانیه کرج موزه نیست اما به واسطه دو تابلوی منقوش زیبا مربوط به دوران قاجار می توان از آن به عنوان موزه یاد کرد.در گوشه دنجی از دانشکده کشاورزی کرج بنایی مشهور به کاخ سلیمانیه در میان حصارهای توری به چشم می خورد که شاید بسیاری از دانشجویانی که هر روز از کنار این بنا می گذرند از وجود آن بی خبرند. کاخی که روزگاری میزبان پادشاهان قاجار بوده است. 
به گواه تاریخ پادشاهان قاجار حدود 143 سال بر ایران فرمانروایی کردند و در این دوران بناهایی با نامهای پر طمطراق نظیر عمارت گلشن، ساختمان کلاه فرنگی، باغشاه اول، عمارت درقرمز، باغ انگوری، فراش آباد و باغ فردوس در کنار کاخ سلیمانیه کرج ایجاد شد که اکنون هیچ اثری از آنها باقی نمانده است.
امروزه از تمام آن عمارتها، کاخهای مجلل، تالارها، حوضها، جویبارها و تمام اماکن و جایگاه های دارالسلطنه سلیمانیه تنها بنایی در حال ویرانی باقی است که بیشتر خاطره خانه درویشان را تداعی می کند تا سرای امیران.
با این حال در دل این ویرانه یعنی در تنها تالار باقی مانده از کاخ سلیمانیه کرج، دو تابلو بزرگ مربوط به شاهزادگان قاجار دیده می شود که تا حدود زیادی از گزند و زوال در امان مانده و به این بنا ارزش بخشیده است.
ساختمان کاخ، بنایی مستطیل شکل است که برروی ستونهای آجری ساخته شده و از سطح زمین دو متر و 50 سانتیمتر ارتفاع دارد.
این کاخ جزو اولین بناهایی است که در ایران برروی پایه (پیلوت) ساخته شده است.
هشت پله لاجوردی رنگ در ضلع شمالی و هشت تای دیگر در ضلع جنوبی، راههای ورودی به داخل ساختمان هستند.
یک تالار مرکزی قسمت اصلی این بنا را تشکیل می دهد که در بالای درهای ورودی شرقی و غربی این تالار دو تابلوی رنگ روغن بزرگ به ابعاد شش متر و 85 سانتمیتر در دو متر و 40 سانتیمتر از شاهزادگان قاجار ترسیم شده است.
تابلوهای منقش برروی دیوارهای این تالار توسط عبدالله خان نقاش باشی از هنرمندان دوره قاجار کشیده شده است.
به گفته علی شیزری، کارشناس اداره میراث فرهنگی کرج، عبدالله خان یکی از نقاشان بنام قاجار بوده که در طول عمر خود، آقامحمدخان را از نزدیک دیده بود.
عبدالله خان نه تنها در نقاشی، بلکه به فنون و هنر گچبری و آینه کاری نیز تسلط داشت و بعدها لقب معمارباشی به او داده شد.
عبدالله خان در این دو تابلو ضمن به تصویر کشیدن شاهزادگان قاجار نام آنان را نیز در کنارشان درج کرده است.
از جمله در تابلو شرقی این بنا، آقامحمد خان قاجار، بنیانگذار سلسله قاجار در حالیکه برروی تختی شبیه تخت طاووس نشسته و قلیان نی پیچی در مقابلش است را نشان می دهد که سران ایل قاجار از جمله شاهزاده محمد علی میرزا و ... نیز در دو طرف او هستند.
تابلوی غربی صحنه ای مربوط به دوران شهریاری فتحعلیشاه قاجار که در حال جلوس برروی تخت است را نشان می دهد.
کارشناس میراث فرهنگی کرج می گوید: تابلوهای شاهزادگان قاجار در حقیقت شامل اطلاعاتی از سبک و تکنیک نقاشی در آن دوران را نیز به دست می دهد و  این تابلوها تلفیق و ترکیب هنرمندانه و ظریفی از هنرنقاشی ایرانی متداول دوران قاجار و هنر غربی آن دوران است.
اکنون صرفنظر از ارزشهای معماری بنای کاخ سلیمانیه با بیش از یک قرن قدمت، دو تابلو نقاشی ارزشمند ترسیم شده بردیوارهای آن می تواند با جذابیتهای خاص خودش زمینه رونق و توجه بیشتر به این اثر تاریخی را جلب کند. این بنای تاریخی و نقاشیهایش اما با مشکل دیگری روبه روست چه اینکه قرار گرفتن این کاخ در محوطه دانشکده کشاورزی کرج، امکان دسترسی علاقمندان و دوستداران آثار تاریخی به این بنا را دشوار کرده است.
از همین روست که واقع شدن کاخ سلیمانیه در دانشکده کشاورزی  زمینه ساز مهجور ماندن قلمداد می شود.
 حفظ و بازسازی کاخ کوخ شده سلیمانیه کرج که یکی از چند بنای مهم تاریخی این دیار بشمار می رود، همتی بایسته می خواهد تا این اثر فراموش شده، شکوه و ابهت پیشین خود را بازیابد.

ساناز حسینی خواه

کلمات کلیدی : کرج، موزه های کرج، کاخ سلیمانیه کرج، آثار تاریخی کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢۸

نظرات ()


روستاهای کرج/روستای همه جا

روستای همه جا

روستای همه جا یکی از روستاهای کرج واقع در محور کرج چالوس است که کمتر از یکصد خانوار جمعیت دارد.

این روستا به لحاظ واقع شدن در محور کرج چالوس از آب و هوای خنک و مطلوبی برخوردار است و چون به لحاظ موقعیت جغرافیایی برفراز کوه قرار گرفته دورنما و چشم انداز زیبایی نیز دارد.

گرچه بافت مسکونی این روستا چهره ای نازیبا به آن بخشیده است. اغلب خانه ها کاهگلی هستند و نمای ناخوشایندی دارند.

کوچه ها که سربالایی هستند بسیار تنگ و باریک و آسفالت نشده هستند.

متاسفانه این روستا از نعمت گاز نیز محروم است.

برخی از ساکنان این روستا با تولید فراورده های لبنی همچون قره قوروت و ماست محلی در کنار دامداری و ...،‌ روزگار می گذرانند.

گفته می شود بسیاری از ساکنان روستاهای واقع در کرج چالوس، فصلی هستند یعنی ساکن شهر هستند و در روستاها اما خانه دارند.

گذران زندگی در فصل زمستان در این روستاها بسیار سخت و دشوار است.

به رغم تمام اینها روستای همه جا از قابلیتهای زیادی برای گردشگری برخوردار است.

نویسنده:ساناز حسینی خواه

کلمات کلیدی : کرج، روستاهای کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢٦

نظرات ()


هنرمندان کرجی- هنرهای کرج- کارادل

 

تجسم یاد ایام با هنر تجسمی

کودکی دستهایش را دور دریچه شهرفرنگ حلقه کرده و درون آن را تماشا می کند، شهر، شهر فرنگه، از همه رنگه، خیلی قشنگه، خوب تماشا کن.
کاسبی برروی چارپایه، "چاقاله بادام" می فروشد، سبزه بادوم، ریزه بادوم تازه و خوشمزه بادوم.
آنسوتر قصابی مشغول خردکردن گوشت برای چند مشتری خانم با چادرهای مشکی و گل گلی است، قهوه خانه و قلیان هایش، کله پزی زیرگذر، خرازی، نانوایی سنگکی، کرسی، چراغ گردسوز با سه پایه رویش و ...
این همه گوشه ای از دست ساخته های حبیب الله دل شکیب ساکن کرج است که به گفته خودش دلش می خواهد که تماشاگران آثارش را به خاطره های گذشته های نه چندان دور بازگرداند.
او که با استفاده از همین دست ساخته ها برخی ضرب المثل های اصیل ایرانی نظیر موش تو سوراخ نمی رفت را نیز به تصویر کشیده است، برای این آثار ابداعی خود نام "کارادل" را انتخاب کرده است.
آثاری که تاکنون نزدیک به یکصد بار درموزه ها، بوستانها و فرهنگسراهای مختلف کشور به نمایش گذاشته شده و اغلب با استقبال چشمگیر مواجه شده است.
دل شکیب می گوید: از نوجوانی به دیدن آلبوم عکسهای قدیمی بسیار علاقمند بودم که با برجسته سازی به آدمها و اشیا اطراف آنها که در این عکسها می دیدم، بعد تازه ای بدهم.
او که بازنشسته شرکت نفت است، افزود: ابتدا با استفاده مواد گوناگون نظیر چوب، گچ و خمیر برای بعدبخشی به عکسها تلاش کردم اما نتیجه کار رضایت بخش نبود.
وی گفت: با گذشت دو سال با علاقه شدیدی که به این کار داشتم دست به ابداعی با استفاده از طلق پی وی سی، رنگ و حرارت زدم که حاصل آن خلق این آثار و برپایی دهها نمایشگاه شد.
دل شکیب اظهارداشت: اکنون 20 سال از خلق نخستین آثار که به گفته وی سبک جدیدی در هنرهای تجسمی و حجم سازی بشمار می رود، گذشته است و خودش هم فکر نمی کرده است که این چنین مورد استقبال قرار گیرد.
او با نرم کردن پی وی سی و سپس حالت دادن و رنگ آمیزی آثار خود، قادر است با دستهای هنرمندانه اش تقریبا همه فضاها، اشیا و آدمهای اطراف خود را شبیه سازی کند.
دل شکیب تاکید کرد: انتظار هیچ منفعت مالی ندارم، و حتی تقاضای خرید برخی از آثارم را رد کرده ام و تنها تماشای آنها توسط مردم وپرسشهای آنان و اینکه این آثار ماندگار خواهد شد، مرا راضی می کند.
او اسم "کارادل" به این آثار  به معنی "کار، ابداع ، دل شکیب" توصیف کرد و گفت: به تلاشهایم ادامه خواهم داد و امیدوارم این آثار روزی به موزه ها راه یابد.
دل شکیب دستکم تاکنون 250 اثر از آداب و رسوم مردمان قدیم و مجموعه ضرب المثل های ایرانی را در قالب تابلوهای نقش برجسته سه بعدی خلق کرده و به نمایش گذاشته است.
اینکه نام این آثار کارادل باشد یا هرچیز دیگری مهم نیست چرا که این هنرمند کرجی توانسته است با آثار خود تماشاگران زیادی را جذب کند.

ساناز حسینی خواه

کلمات کلیدی : هنرمندان کرجی، کرج، هنرهای کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢٥

نظرات ()


موزه های کرج/ موزه جانور شناسی

 

                         

 موزه جانورشناسی کرج که در آن جانوران و حشرات خشک شده زیادی نگاهداری می شوند از غنی ترین موزه های حشره شناسی کشور است.

 این موزه داخل دانشکده کشاورزی کرج در چهارراه دانشکده واقع است و چون داخل محوطه آموزشی قرار دارد هنوز راه دسترسی مناسب برای بازدیدکنندگان ندارد.

این موزه در سال 1309 توسط دکتر جلال افشار، استاد گروه گیاهپزشکی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی تهران در کرج پایه گذاری شد.

 50 هزار نمونه حشره ، پنج هزار نمونه کنه و انواع جانوران بومی و غیر بومی که برخی از آنها مانند زرافه ، ببر بنگال و کرگدن جزو نمونه های منحصر به فرد و نادر جانوری هستند، در این موزه نگهداری می شود.
آزمایشگاههای آموزشی، پژوهشی، اتاق تاکسیدرمی، عکاسخانه و کتابخانه تخصصی نیز از دیگر بخشهای این موزه است

به اعتقاد "اولریش بوسنک" ، کارشناس هیات آلمانی موزه جانورشناسی ارفورت آلمان ، برخی از نمونه حشرات موزه جانورشناسی کرج مانند مجموعه کنه ها از مجموعه های حشرات موزه های اروپا کامل تر است .

  وی در جریان بازدیدش از موزه جانورشناسی کرج در سال ٨٧ می گوید:جای شگفتی است که موزه جانورشناسی کرج به رغم کمبودها وکاستی ها، توانسته است این نمونه های ارزشمند را جمع آوری و نگهداری کند.
وی خاطرنشان کرد: شیوه نگهداری نمونه های حشرات در موزه جانورشناسی کرج از موزه های اروپا متفاوت است اما لازم است تغییراتی در سامانه نگهداری این نمونه های ارزشمند ایجاد شود.
وی افزود: این موزه بشدت از نظر چاپ، انتشار، تهیه و ثبت نمونه های حشرات در محدودیت است، درحالیکه تحقیقات ما در خارج از محدوده جانورشناسی
آلمان ادامه دارد و مثلا ما نمونه های جانوری هیمالیا را نیز تهیه کردیم اما تحقیقات این موزه منحصر در منطقه جغرافیایی ایران است .

در این موزه می توان چیزهای جالبی از کبد گوسفند تا ماهی های مرکب خلیج فارس، مرجان ها، ستاره های دریایی، انواع کنه، پروانه، رتیل، کرمهای روده در انسان و حیوان (مانند کرم کدو و آسکاریس) ، انواع پرندگان و چرندگان و حتی قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران را یافت.
   هوبره، کالائوس، خرس بور، شیر، کفتار، میمون تنبل، طاووس ، یوزپلنگ ایرانی و انواع جانوران بومی و غیر بومی که برخی از آنها مانند زرافه ، ببر بنگال و کرگدن جزو نمونه های منحصر به فرد و نادر جانوری هستند، در این موزه نگهداری می شود.
  در گوشه ای از این موزه نیز ماکت جالبی از صدها ملخ و عروسکهای کوچک به شکل انسان وجود دارد که تاریخچه مبارزه با ملخ را روایت می کند.
   این ماکت نشان می دهد که چگونه بشر اولیه در ابتدا با جهالت و استفاده از خرافه ها سعی در نابودی ملخ ها داشتند تا محصولات کشاورزی خود را حفاظت کنند و سپس به روشنایی و علم دست یافته است.
    در گوشه ای دیگر از این موزه مرغهای خشک شده (از جوجه تا یک مرغ بالغ) به ترتیب نمایش داده شده و در حقیقت مراحل مختلفی را که یک مرغ در دوره نشو و نمای خود طی می کند، بازسازی شده است.
    خرسی که دستش را در ظرف عسل فرو برده و یا پلنگی که بر بلندای صخره ای گویا برای شکاری کمین کرده است، حس قرارگرفتن در طبیعت بکر را به انسان القا می کند.
    علاوه براین 50 هزار نمونه حشره و  پنج هزار نمونه کنه این موزه را به غنی ترین موزه حشره شناسی کشور بدل کرده است.
   به اعتقاد "اولریش بوسنک" ، کارشناس هیات آلمانی موزه جانورشناسی ارفورت آلمان که در سال 87 از این موزه دیدار کرده ، برخی از نمونه حشرات موزه جانورشناسی کرج مانند مجموعه کنه ها از مجموعه های حشرات موزه های اروپا کامل تر است.
  وی در جریان دیدارش از این موزه می گوید:جای شگفتی است که موزه جانورشناسی کرج به رغم کمبودها وکاستی ها، توانسته است این نمونه های ارزشمند را جمع آوری و نگهداری کند.
    گرچه این موزه زیبا، غنی ترین موزه حشره شناسی کشور است اما متاسفانه شهروندان کمی از وجود چنین موزه غنی و زیبایی مطلعند که این ناآگاهی از آنجا ناشی می شود که این موزه در داخل محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع است و چون داخل محوطه آموزشی قرار دارد هنوز راه دسترسی مناسب برای بازدیدکنندگان ندارد.
   از سوی دیگر به نظر می رسد این موزه به امکانات بیشتری نیاز دارد که دکتر "علیرضا صبوری" ، رییس موزه جانور شناسی کرج در این باره می گوید: اگر این موزه درآمدی داشت امکانات بیشتر و بهتری برای این موزه فراهم می شد و امید می رود با ساخته شدن راه دسترسی مناسب و اجرای طرح دیدار همگانی از این موزه، این درآمدها محقق شود.
   وی افزود: از سوی دیگر دیدارکنندگان از این موزه باید تا حدی سرما را تحمل کنند چراکه دمای مناسب برای نگهداری جانوران و حشره ها در این موزه نباید بیش از 14 درجه سانتی گراد بالاتر برود.
   وی اظهار داشت: درحال حاضر موافقت رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برای دیدار عمومی از این موزه گرفته شده است.
  هرچند که طرح بازدید همگانی از این موزه به زودی به مرحله اجرا در می آید اما به نظر می رسد این موزه برای تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری و یک مرکز علمی راه طولانی را درپیش دارد چراکه اکنون بسیاری از موزه های جهان تنها به جذب گردشگر اکتفا نکرده و دستاوردهای علمی خود را از طریق شبکه ارتباطی گسترده نظیر اینترنت ، کتاب و نشریه به جامعه عرضه می کنند.
    این درحالی است که متاسفانه موزه جانورشناسی کرج از این ابزارهای ارتباطی بی بهره است و  "اولریش بوسنک" ، کارشناس هیات آلمانی موزه جانورشناسی ارفورت آلمان در جریان سفرش به این موزه نیز به این نکته اشاره کرده و گفته است: این موزه به شدت از نظر چاپ، انتشار، تهیه و ثبت نمونه های حشرات در محدودیت است، درحالیکه تحقیقات ما در خارج از محدوده جانورشناسی آلمان ادامه دارد و مثلا ما نمونه های جانوری هیمالیا را نیز تهیه کردیم اما تحقیقات این موزه منحصر در منطقه جغرافیایی ایران است.
  صبوری، رییس موزه جانورشناسی کرج در این باره نیز می گوید: راه اندازی سایت این موزه در اولویت برنامه های کاری قرار دارد اما این مهم باید پس از به روزشدن اطلاعات و سامانه علمی انجام شود.
  وی افزود: به روزکردن این سامانه علمی نیز به دلیل شمار کم نیروی انسانی زمان بر است چراکه باید تک تک نمونه های علمی به روز شوند.
  وی خاطرنشان کرد: با این وجود مشکلی از نظر شبکه ارتباطی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران وجود ندارد و به محض به روز شدن اطلاعات، سایت موزه جانورشناسی کرج راه اندازی خواهد شد.


  

گزارش و عکس:‌سادات حسینی خواه

کلمات کلیدی : کرج، موزه های کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢٥

نظرات ()


موزه های کرج/ موزه عجایب هفت گانه جهان

موزه عجایب هفت گانه کرج با نام "نگارخانه نصر" فعالیت خود را در سال ١٣٨٧ در کرج در کیلومتر ١۴ جاده کرج چالوس جنب رستوران چالوس آغاز کرده است.

بی شک دیدنیهای بسیاری در جهان وجود دارد که "عجایب هفت گانه" همانگونه که از نامش پیداست مشهورترین آنها به شمار میرود، اینک اما اینکه این عجایب یک جایی در همین نزدیکی مثلا کرج باشد، این خود به نوعی شاید عجیب تر به نظر برسد.

اهرام ثلاثه، مجسمه زئوس، مجسمه رودس، مقبره موسولوس، معبد آرتمیس، فانوس الکساندریا و باغهای معلق بابل، نامهای هفت اثر شگفت انگیز و اعجاب آور جهان هستند که یک هنرمند کرجی نمونه های آنها را به همراه شماری دیگر از دیدنی های جهان گردهم آورده است.
"نصرالله روحانی" هنرمند کرجی برای ساخت و جمع آوری این آثار پنج سال وقت صرف کرده و اکنون آنها را در نگارخانه ای با عنوان "نصر " که گنجینه شخصی او نیز به شمار می رود به نمایش گذاشته است.
شاید جالب تر و کمی هم عجیب باشد که نگارخانه نصر واقع در کیلومتر 14 جاده کرج به چالوس از مدتی پیش گشایش یافته است اما کمتر کسی از وجود آن که در همین نزدیکی است خبر داشته و به تماشای آن رفته باشد.
این در حالی است که روحانی سازنده این آثار که بزرگی برخی از آنها به هشت مترمربع می رسد،می گوید: این نگارخانه را از آن جهت در جاده چالوس دایر کرده ام که این جاده یکی از پر رفت و آمدترین جاده های کشور است.
وی از شمار دیدارکنندگان از این نگارخانه چندان راضی نیست و امیدوار است روزی فرا برسد تا مسافرانی که از جاده چالوس می گذرند در این موزه  هم استراحت کوتاهی کنند و هم بتوانند دیدنیهای جهان را در یک مجموعه تماشا کنند.
برای ورود به این نگارخانه، ابتدا باید از جایی موسوم به "تماشاگه تاریخ" که فضای ورودی آن شبیه غار است گذر کرد و در این تالار ورودی نقاشی های زیبایی به چشم می خورد که از نقاشی های غار در لاسکوی فرانسه مربوط به 10 تا 15 هزار سال قبل از میلاد اقتباس شده است.
تاریکی فضای ورودی و علفهای مصنوعی و خزه های طبیعی، فضای یک غار واقعی را در انسان القا می کند و هربیننده ای را مجذوب خود می سازد که آدمهای ماقبل تاریخ چگونه چنین نقاشی های زیبا و ساده و در عین حال باشکوهی را ترسیم کرده اند.
نقاشی های گاو و سگ که برروی این دیوار کشیده شده از شگفت انگیزترین هنرهای متعلق به دوران پیش از تاریخ محسوب می شود که حس ناتورآلیستی به انسان القا می کند و رنگ آمیزی زیبای آنها توسط این هنرمند کرجی شادی و نشاط فرح بخش را در انسان ایجاد می کند.
بیننده پس از گذر از این فضای غارگونه، در تالار اصلی این نگارخانه با ماکتهای عجایب هفت گانه جهان که هرکدام در وسعت هشت متر مربع برپا شده اند، روبرو می شود و به تعبیری سفر در دوران تاریخ شکلی دیگر به خود می گیرد.
مجسمه رودس در یونان مربوط به 280 سال قبل از میلاد، مقبره هالیکارناسوس- موسولوس در ترکیه، معبد آرتمیس ترکیه مربوط به356 سال قبل از میلاد، اهرام ثلاثه مربوط به 1800 سال قبل از میلاد، باغهای معلق بابل مربوط به شش قرن پیش از میلاد ، فانوس الکساندریا به ارتفاع یک ساختمان 40 طبقه و مجسمه زئوس یونان مربوط به 450 سال قبل از میلاد ، هر بیننده ای را به گذشته های بسیار دور می برد و حیرت، شکوه و توانایی بشر را در خلق آثاری چنین شگفت انگیز برمی انگیزد.
ساخت مجسمه های کوچک انسان و حیوان در حالتهای مختلف از جمله درحال سوار شدن به کشتی نوح و یا انسان شتر سوار کنار اهرام ثلاثه مصر، حس واقعی بودن این آثار را در ذهن انسان تداعی می کند.
جالب آنکه در کنار این عجایب هفت گانه، نمادهایی از کشتی نوح، تابلوهای خط های زیبای خوشنویسی مربوط به گلستان سعدی و نقاشی های رنگارنگ از موضوعهای مختلف حس زیباپسندانه و هنردوستانه هر انسان باذوقی را برمی انگیزد که همگی توسط این هنرمند خلق شده است.
در فضای بیرون تالار "تماشاگه تاریخ" در کنار درختی نونهال، دو انسان ماقبل تاریخ که یکی تکیه بر درخت داده و دیگری درحال آتش درست کردن است، ذهن انسان را به تفکر وامی دارد که آیا اندازه قد و چهره انسانهای ماقبل تاریخ تااین اندازه با چهره انسانهای امروزی تفاوت داشته است.
طبیعت زیبا و سرسبز این نگارخانه با درختان پرشاخ و برگ ، هوای بهاری، خنکای نسیم روح بخش، رودخانه مواج، تخته سنگهای جلا خورده داخل رودخانه، درهم آمیختن طنین آهنگ خش خش برگها، صدای پرندگان و امواج خروشان آب، کلبه چوبی و آلاچیق محیطی دلپذیر را فراهم کرده که روح هرانسان خوش ذوقی را سیراب می سازد.
شاید جالب باشد که تمام کارهای مربوط به فضای این نگارخانه، طراحی دکور، نقاشی ها، نورپردازی و تمام چیدمان آثار هنری توسط نصرالله روحانی انجام شده است، هنرمندی که طراح خط شناسنامه، کوپن و برخی از اسکناسها و چکهای تضمینی است.
روحانی که اکنون با عصا راه می رود،متولد سال 1305 است و تحصیلات خود را در دانشگاه علم و صنعت و همچنین کشور آمریکا در رشته ها ی چاپ، معماری داخلی و گرافیک گذرانده و 50 سال است که در هنر نقاشی و طراحی فعالیت می کند و به گفته خودش شاگرد اسماعیل آشتیانی از شاگردان استاد کمال الملک بوده است.
وی همچنین مدتی ریاست بخش نمایشگاه و کارهای هنری سفارت آمریکا را برعهده داشته است.
این هنرمند چیره دست  می گوید: برای ساخت این نمایشگاه و موزه به خارج از کشور سفر کردم تا اطلاعات دقیق مربوط به این عجایب هفت گانه از منابع متعدد و معتبر جمع آوری کنم اما متاسفانه این موزه استقبال کننده چندانی ندارد و حمایت کافی نیز از هنرمندان صورت نمی گیرد.
وی گفت: گرچه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قرار است در طرح تکریم هنرمندان، مبلغی به آنان اختصاص یابد اما هنوز این طرح اجرایی نشده است و
 گرچه درآمدی از این نگارخانه حاصل نمی شود اما علاقه و عشق من به هنر تاکنون نگذاشته که این مجموعه تعطیل شود.
روحانی اظهار داشت: این عشق و علاقه موجب شده تا برنامه های بیشتری برای توسعه و هرچه زیباترشدن این نگارخانه طراحی کنم که تبدیل پل روی رودخانه به کشتی، طرح "هشتاد روز دور دنیا" شامل ساخت ماکت 80 شهر جهان در محوطه باغ و گسترش تجهیزات و امکانات پذیرایی از جمله آنهاست.
این هنرمند پیشکسوت می گوید: تمام آثار را با عشق و علاقه ساخته ام اما مجسمه دو زنی که در آرامگاه موسولوس، قدم می زنند ، زیبایی خاصی دارند.
روحانی اظهار امیدواری کرد: مسوولان حمایت بیشتری از هنرمندان به عمل آورند و با اطلاع رسانی و آگاهی هرچه بیشتر، استقبال از این نگارخانه نیز بیشتر شود.
به هرحال در خلق این آثار تمام هنرهای معماری، خط، نقاشی، گرافیک و چاپ ، توامان به کار گرفته شده است و جای تاسف دارد که بسیاری از مردم حتی از وجود این موزه که به نام "نگارخانه نصر" فعالیت دارد، بی خبرند.
بدیهی است که کسانی که برای سپری کردن اوقات خود در طبیعت به جاده کرج - چالوس می روند می توانند با دیدار از نمایشگاه دایمی عجایب هفت گانه در نگارخانه نصر واقع در کیلومتر 14 جاده کرج- چالوس، اطلاعات فرهنگی و هنری خود را ارتقا بخشیده و از فضای فرهنگی این نمایشگاه لذت ببرند.
اکنون عجایب هفت گانه جهان یک جایی در همین نزدیکی، آمدن تماشاگران تازه را به انتظار نشسته است.

(عکس نصرالله روحانی:عکاس: موسی کوره ای)

ساناز حسینی خواه

کلمات کلیدی : کرج، موزه های کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢۱

نظرات ()


جایگاه کرج در جهان

مشاهده یادداشت خصوصی

کلمات کلیدی : کرج، جایگاه کرج در جهان، دانستنی های کرج

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢۱

نظرات ()


مطالب پیشین
:: اینفوگرافی کرج
:: عکس قدیمی
:: مرکز خرید بل سنتر
:: رودخانه کرج
:: مجتمع خرید آراکس
:: مرکز خرید ملاصدرا
:: آغاز بکار نخستین خانه فرهنگ، ادب و هنر کشور در کرج
:: کاخ شمس
:: بیمارستان های کرج
:: آدرس پارک های کرج
:: پارک تنیس
:: عکس های باغ گل ها کرج
:: بلوار جمهوری
:: برج آموت
:: رستوران لاله



-

جستجو در وبلاگ

صفحات وبلاگ


آرشیو ماهانه

مهر ٩٥

فروردین ٩٥

دی ٩٤

اسفند ٩۳

آبان ٩۳

شهریور ٩۳

اردیبهشت ٩۳

فروردین ٩۳

شهریور ٩٢

فروردین ٩٢

شهریور ٩۱

امرداد ۸٩

تیر ۸٩

خرداد ۸٩

اردیبهشت ۸٩

فروردین ۸٩

اسفند ۸۸

بهمن ۸۸

دی ۸۸

آذر ۸۸

آبان ۸۸

مهر ۸۸

شهریور ۸۸

امرداد ۸۸



دوستان من

حرفه ای ترین قالب هاي وبلاگ

شبکه خبری کرج

رویش

اخبار تجاري، اقتصادي

گروه فرهنگی هنری باران

آسارا نیوز

پایگاه اطلاع رسانی ارشاد کرج

نیازمندیهای کرج

وب مذهبی عشق+14

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج

بانك اطلاعات تجاري كرج

پایگاه پزشک سلامت



صفحه نخست | پست الکترونیک | عناوین مطالب وبلاگ | لينك آر اس اس | تم دیزاینر

.:: Weblog Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.