دریافت کد نظر سنجی وبلاگ و سايت

هنرها و هنرمندان کرجی/احیاگر ساز چنگ - کرج کده

کرج کده

استفاده از مطالب این وبلاگ فقط با ذکر منبع جایز است


درباره ی من


درباره :سلام لطفا نظرات و پیشنهادات خود را به ایمیل hosaini04@gmail.com ارسال فرمایید هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ منوط به اجازه از نویسنده آن است. با توجه به اینکه مطالب این وب تدریجا کامل می شود از مراکز فرهنگی، هنری، علمی و گردشگری کرج همچنین اصناف، رستورانها و هتلهای کرج دعوت می شود برای انتشار اطلاعات مربوط به آن مرکز این وب را یاری کنند. ضمنا عکس های مربوط به کرج را می توانید در اینستاگرام با آیدی karajstagram دنبال کنید.
پروفایل مدیر : ساناز سادات حسینی خواه

صفحه نخست

پست الکترونیک

عناوین مطالب وبلاگ

لينك آر اس اس

تم دیزاینر



موضوعات

آثار تاریخی کرج(۱۱)

اشیای تاریخی کرج(۱)

اصناف(٧)

امامزاده های کرج(٧)

اماکن دیدنی کرج(٢۱)

اینفوگرافی کرج(۱)

باغ سیب مهرشهر(۱)

باغ گل ها(۱)

باغهای کرج(۱)

بیمارستان های کرج(۱)

پارکهای کرج(۱٠)

پوشاک سنتی کرج(۱)

پیشینه تاریخی کرج(۳)

جاده کرج چالوس(۳)

جاذبه های گردشگری کرج(۳٩)

جایگاه کرج در جهان(۱)

جشنواره های کرج(٢)

دانستنی های کرج(٥)

دانشگاههای کرج(۱)

درختان تاریخی(۳)

رستورانهای کرج(٢)

رودخانه کرج(۱)

روستاهای کرج(۳)

ساز چنگ(۱)

سینماهای کرج(۱)

شبکه ارتباطی کرج(۱)

شهدای کرج(٢)

طبیعت کرج(٧)

فرهنگسراهای کرج(٢)

قطبهای علمی کرج(٢)

گالری عکس(٥)

گردشگری آسارا(۱۱)

گردشگری اشتهارد(٢)

گردشگری گرمدره(۱)

گردشگری ملارد(۱)

گروههای فرهنگی هنری کرج(٤)

مراکز اقتصادی کرج(۳)

مراکز خرید کرج(٦)

مراکز رفاهی کرج(٢)

مراکز علمی کرج(۱۱)

مراکز مذهبی کرج(٧)

مراکز هنری(۱۳)

مشاهیر و مفاخر کرج(۱)

معرفی کرج به زبان آلمانی(۱)

موزه های کرج(٦)

هنرمندان کرجی(۸)

هنرهای کرج(٧)

وضعیت اجتماعی کرج(۳)

کاخ سلیمانیه کرج(۱)

کاروانسرای شاه عباسی(۱)

کانونهای فرهنگی کرج(۱)

کرج(۱٠٥)

کرج شناسی(٧)



نویسندگان

ساناز سادات حسینی خواه



دیگر امکانات

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin



هنرها و هنرمندان کرجی/احیاگر ساز چنگ

طنین دوباره نوای چنگ از سرزمین ایران
زمانی شاید صدای چنگ را فقط در نوار قصه ها آنجا که پری قصه برای فرار حسن از دست غول جادو چنگ می نواخت، شنیده باشیم اکنون اما دوباره می توان به نوای چنگ از سرزمین ایران ، دل و گوش سپرد.
چنگ سازی است با صدای افسانه ای که قرنها، طنین و آوای دلنشینش روح زیباپسندانه بشر را سیراب کرده و گرچه اصالت ایرانی دارد و صدایش از سرزمین جاوید ایران برخاسته اما آوای جادویی این ساز مدتی چند، در ایران خاموش شد و اینک به پاس شیفتگان هنر موسیقی و تمدن و فرهنگ غنی ایران زمین، دوباره احیا و طنین انداز شده است.
گرچه ساز چنگ به عنوان قدیمی ترین ساز سیمی جهان مربوط به شش هزار سال پیش در خوزستان ایران یافت شده اکنون اما در میان اسامی چنگ نوازان مشهور جهان که در دانشنامه جهانی ویکی پدیا آمده نامی از چنگ نوازان ایرانی نیست.
و شاید جالب باشد که در ایران با این تمدن موسیقیایی غنی، تعداد چنگ نوازان بسیار معدود است و شاید تنها در کشور فقط یک چنگ نواز داریم که به اجرای برنامه و کنسرت می پردازد.
"عبدالعلی باقری نژاد" ، استاد کار ساخت آلات موسیقی و احیاگر چنگ ایرانی به گفته خودش تنها چنگ نواز ایرانی است که به صورت گروهی برنامه اجرا می کند.
وی می گوید: سرزمین ایران، طلیعه دار فرهنگ موسیقی در جهان است اما متاسفانه حتی در زمینه چنگ که بومی کشور خودمان است، در دوران معاصر اما چنگ نواز حرفه ای در ایران نداریم.
وی افزود: پیدا شدن چنگ با قدمت شش هزار ساله در ایران نشان از تمدن موسیقی ایران است که از تمام دنیا غنی تر است.
وی تصریح کرد: انواع ساز چنگ در قرنهای مختلف در ایران یافت شده است از جمله چنگ منحنی مربوط به قرن هفتم هجری قمری از صفی الدین عبدالمومن ارموی (ارومیه ای )، و
تصویر چنگ در تمام آثار باستانی ایران زمین از دوران هخامنشیان گرفته تا سلوکیان دیده می شود اما اوج دوران موسیقی و گروه نوازی (ارکستر) به دوران ساسانیان بازمی گردد.
وی گفت: انواع ساز چنگ یا "هارپ" به چهار دسته کلی چنگ ارکستری، چنگ سنتی، چنگ باستانی و چنگ تزیینی تقسیم می شود که خود ار لحاظ شکل ظاهری به 17 نوع الگو و فرم چنگ تقسیم می شود از جمله "چنگ زاویه دار، چنگ منحنی، چنگ ون ، چنگ لیر(چنگی در یونان که به شکل U است)".
وی خاطرنشان کرد: گرچه اروپا مدعی ابداع چنگهای پدالی(چنگهایی که به کوک احتیاج ندارند) و ادعا می کنند این چنگها در قرن 18 میلادی در آلمان پایه گذاری شده اما همین چنگها نیز براساس چنگهای زاویه دار شرقی ساخته شده است.
وی درباره تکنیک نواختن ساز چنگ گفت: چنگ، سازی رشته ای است که با انگشت نواخته می شود که تکنیک نوازندگی در جهان هشت انگشتی است اما تکنیک نوازندگی در ایران طبق اطلاعات استخراج شده از مستندات باستانی، ده انگشتی است.
وی در وصف شکل ظاهری چنگ به چکیده ای از کتاب "کنزالتحف" ، استناد کرد: "صندوقچه ای، صندوق صوتی چنگ منحنی . این صندوق حدود 109 سانتی متر طول دارد و دسته چنگ 81 سانتی متر درازا داشته . در این ساز 24 تا 25 رشته از موی بز کشیده می شده است. یک سر تار به صندوق صوتی و سر دیگر آن به میخهای فلزی و یا گوشی های ساز که به آنها "ملاوی" گفته می شد، متصل می شده است. این میخها برروی قطعه چوبی افقی نصب می شده ، برخی چنگها 35 تار داشته اند و تمام دامنه قاعده ساز را شامل می شده است."
وی گفت: ساز چنگ در ایران نیز متداول از چهار رشته سیم بوده که در دوره ساسانیان به 11 رشته می رسد و در دوران اسلامی تا 35 رشته هم می رسد که ساز منقوش در کتاب "الادواری" (عبدالمومن ارموی) 35 رشته ای است.
باقری نژاد افزود: موسیقی در دوران کهن ایران پایه عبادی داشته و به طور کلی نوازندگان برای مراسم عبادت و قربانی کردن می نواختند.
این سازنده و نوازنده چنگ اظهار داشت: در تصویر که در ایذه مالمیر خوزستان کشف شده سه نوازنده را نشان می دهد که هنگام ورود شاه هانی (پادشاه ایرانی) به نوازندگی مشغولند.
وی خاطرنشان کرد: پیدایش چنگ از پیدایش کمان نشات گرفته است، در اثر تیراندازی زه مرتعش و صدای کمی به گوش می رسید.
وی گفت: چنگهای اولیه شکل کمانی از نی و چوب بوده که زهی میان آن کشیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: کتیبه ای از چغامیش خوزستان پیدا شده مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد مربوط به دوره ایلامیان که تصویر قدیمی ترین ارکستر جهان برروی آن حک شده است در این تصویر نوازنده ساز کوبه ای، نوازنده ساز بادی و یک خواننده مشاهده می شود که پیدا شدن تصویر کامل یک ارکستر باستانی به این شکل در جهان بی سابقه بوده است.
باقری نژاد اضافه کرد: از دیگر تصاویر چنگ یافت شده در باستان ایران مربوط به تصویر چنگ برروی جام مفرغی در لرستان که به 1200 سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد.
وی یادآور شد: چنگ از جمله سازهایی است که صدای بسیار افسانه ای دارد و هرآهنگی از شاد تا غم انگیز می توان با آن نواخت اما به هرحال صدایش افسانه ای است.
این نوازنده افزود: آخرین چنگ نواز ایرانی در دوران صفویه به نام "سلطان محمد چنگی" بوده است و اکنون چنگ نواز استاد و ماهر نداریم گرچه به تازگی آموزش چنگ نوازی را آغاز کرده ام و 16 شاگرد (از جمله خانواده خودم) دارم.
وی گفت:از چنگ نوازان به هیچ وجه حمایت نمی شود و این درحالی است که مشابه سازی چنگها از روی نسخه های باستانی و احیای نوازندگی چنگ ، یک کار پژوهشی ملی است و باید به آن بها داده شود و مسوولان بیشتر توجه و حمایت کنند.
وی این پرسش را مطرح ساخت که چرا باید تاریخ "چنگ منحنی" در منابع گوناگون خارجی به مصر نسبت داده شود در حالیکه متعلق به ایران است؟
باقری نژاد یادآور شد: باید حمایتهای ملی برای تولید و احیای نوازندگی چنگ و اجرای طرحهای پژوهشی در این زمینه صورت گیرد تا نتیجه بگیریم.
وی تاکید کرد: در شهرها و دانشگاههای مختلف ایران باید رشته چنگ نوازی ، راه اندازی شود تا مردم بدانند چه چیزی را از دست داده ایم و باید آن را پیدا کنیم.
به هرحال شاید امروز گامهایی هرچند بزرگ اما درخور توجه در زمینه احیای چنگ نوازی، این هنر موسیقیایی باستانی با اصالت ایرانی برداشته شده اما بدیهی است که احیا و پرورش استادان چنگ نواز آنگونه که شایسته نام ایران در جهان است به توجه و حمایت مسوولان ذیربط فرهنگ و هنر ایران دارد.
آمدن گاه به گاه "ارنستین استوپ"، پروفسور رشته چنگ نوازی هلند برای آموزش هرچه بهتر چنگ به خانواده باقری نژاد ، از جمله فرصتهایی است که باید بیشتر به آن توجه کرد و از آن برای طنین افکن شدن نغمه چنگ ایرانی در دانشگاههای ایران ، بهره جست.
گفتنی است ، باقری نژاد این هنرمند نوازنده تاکنون دو نمونه چنگ دوره ساسانیان که از سنگ نگاره های طاق بستان کرمانشاه به دست آمده و یک چنگ مربوط به دوران اسلام (مغنی سرود) را مشابه سازی کرده است و اکنون نیز در حال مشابه سازی یک چنگ متعلق به شش هزار سال از روی مستندات و کتیبه هایی است که در خوزستان یافت شده است.
باقری نژاد تنها نوازنده ای است که برای نخستین بار در جهان چنگ و تنبور را به صورت ارکستری با هم می نوازد و خانواده او (همسر و دو دختر 13 و 11 ساله ایشان به نامهای زینب و معصومه) تنها خانواده چنگ نواز ایرانی هستند.
عبدالعلی باقری نژاد متولد کرمانشاه که کارخود را از سال 70 آغاز کرده،کار خود را با تدریس موسیقی در خوزستان آغاز کرد و دارای گواهینامه درجه دو در رشته ساخت سازهای سنتی است هرچند که دیپلم خود را در رشته برق در هنرستان گرفته است.
ساز چنگ غالبا از جمله چوبهای گردو و افرا ساخته می شود.
چنگهای بزرگ را در ایران اشتباها "هارپ" می گویند در حالیکه در جهان به هر نمونه از چنگ، "هارپ" می گویند.
قیمت چنگها از 450 هزار تومان تا مدلهای پدالی که قیمت آن به 15 تا 30 میلیون تومان می رسد، متغیر است این گرانی قیمت به خاطر ساختمان پیچیده و ساختن دشوار آن است.
کارگاه موسیقی درویش خان به آدرس کرج-شاه عباسی- میدان توحید- پاساژ شرکا
آدرس سایت اینترنتی: http://www.darvishkhan.ir
آموزش هر 12 جلسه 150 هزار تومان و دو سال طول می کشد تا نوازنده آماتور شود.
منحنی بیا و نوایی بزن
به یکتایی او دوتایی بزن

ساناز حسینی خواه

تصویرهایی از "عبدالعلی باقری نژاد و خانواده او" احیاگر چنگ ایرانی









کلمات کلیدی : کرج، هنرهای کرج، هنرمندان کرجی، ساز چنگ

ننوشته شده توسط ساناز سادات حسینی خواه در ۱۳۸۸/٥/٢۸

نظرات ()


مطالب پیشین
:: اینفوگرافی کرج
:: عکس قدیمی
:: مرکز خرید بل سنتر
:: رودخانه کرج
:: مجتمع خرید آراکس
:: مرکز خرید ملاصدرا
:: آغاز بکار نخستین خانه فرهنگ، ادب و هنر کشور در کرج
:: کاخ شمس
:: بیمارستان های کرج
:: آدرس پارک های کرج
:: پارک تنیس
:: عکس های باغ گل ها کرج
:: بلوار جمهوری
:: برج آموت
:: رستوران لاله



-

جستجو در وبلاگ

صفحات وبلاگ


آرشیو ماهانه

مهر ٩٥

فروردین ٩٥

دی ٩٤

اسفند ٩۳

آبان ٩۳

شهریور ٩۳

اردیبهشت ٩۳

فروردین ٩۳

شهریور ٩٢

فروردین ٩٢

شهریور ٩۱

امرداد ۸٩

تیر ۸٩

خرداد ۸٩

اردیبهشت ۸٩

فروردین ۸٩

اسفند ۸۸

بهمن ۸۸

دی ۸۸

آذر ۸۸

آبان ۸۸

مهر ۸۸

شهریور ۸۸

امرداد ۸۸



دوستان من

حرفه ای ترین قالب هاي وبلاگ

شبکه خبری کرج

رویش

اخبار تجاري، اقتصادي

گروه فرهنگی هنری باران

آسارا نیوز

پایگاه اطلاع رسانی ارشاد کرج

نیازمندیهای کرج

وب مذهبی عشق+14

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج

بانك اطلاعات تجاري كرج

پایگاه پزشک سلامت



صفحه نخست | پست الکترونیک | عناوین مطالب وبلاگ | لينك آر اس اس | تم دیزاینر

.:: Weblog Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.