هنرمندان کرجی/سفال

هنر زیبای سفالگری که در برخی مناطق کشور همچون اصفهان از پیشینه تاریخی برخوردار است، کم کم جای پای خود را بواسطه مهاجرت تعدادی از هنرمندان این رشته در کرج باز کرده است.
در دمادم مهاجرتها به کرج، هنرمندانی پای به این منطقه گذاشتند که سالها در خلق هنرهای زیبا همچون سفالگری شهره عام و خاص بوده اند.
آنان اگرچه در انبوه جمعیت میلیونی کرج گم شده اند، اما با به حرکت در آوردن چرخ هنر زیبای سفالگری در تلاشند تا هنر دیگری در شناسنامه فرهنگی تاریخی این منطقه به ثبت برسانند.
با این حال در وضعیت جدید هرچند بازار مصرف در چندقدمی آنان قرار دارد اما امکانات مناسب برای تولید انبوه سفالهای با نقش و نگار دراختیارشان نیست.
کمبود امکانات و نامناسب بودن شرایط سبب شده تا آنان نتوانند تجارب دیرین خود را درزیبایی و ظرافت کاریهای این هنر بکار برند و بناچار ساخت سفالهای ساده و بی نقش و نگار را در کرج دست مایه کار خود قرار داده اند.
این هنرمندان که تعداد آنان به 60 نفر می رسد، پس ازدریافت شناسنامه کار از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج، 20 کارگاه سفالگری را طی چند سال اخیر در این شهرستان دایر کردند.
اکنون به رغم کمبود مواد اولیه، شرایط برای توسعه و پا گرفتن هنر سفالگری در این شهرستان مهیا است.
استاد محمود صفری روشن از جمله افرادی است که بیش از 35 سال در عرصه هنر سفالگری در ایران فعالیت داشته است. 
این سفالگر کرجی می گوید: وضع به گونه ای است که کوزه گری با هنر سفالگری اشتباه گرفته می شود و این هنر اصلا جایگاه خود را در میان محصولات تولید شده بازار کرج گم کرده است.
وی اظهار داشت: ظروف بی نقش و نگار سفال و کارهای کم کیفیت، آفت کار ما شده، در حالیکه در گذشته حتی کار کاسه سازها درجه بندی داشت و مردم کیفیت اجناس را از روی درجه بندی کارها می شناختند.
وی که خود را مبدع کارهای چاپی سفال در ایران معرفی کرد، افزود: هنر سفال به درستی در برخی مناطق کشور بویژه کرج شناسانده نشده و این هنر هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.
صفری روشن گفت: مسئولان ذیربط هیچ وقت به فکر درآمدزایی هنر نیستند در صورتی که هنرمند برای توسعه و ترویج و بهتر شدن کار خود نیازمند تامین معاش است.
این استاد سفالگری اضافه کرد: نرخ تسهیلات اعطایی به این بخش بسیار بالا است و از دیگر سو به قدری درآمد ما ناچیز است که حتی نمی توانیم چند روزی کار خود را تعطیل کرده و برای فروش محصولاتمان بدنبال مشتری و تبلیغات برویم.
وی، ورود برخی هنرمندان تازه کار را به عرصه سفالگری در توسعه این هنر موثر دانست، اما گفت: این افراد باید به خلاقیت و ابتکار که اصل هنر است اهمیت بیشتری دهند.
صفری خاطرنشان کرد: کارهای هنری با کیفیت کم موجب می شود تا به جایگاه هنر اصیل ایرانی خدشه وارد شود.
وی با انتقاد از پرشدن بازار صنایع دستی از محصولات فانتزی چینی افزود: مسوولان باید با تبلیغات مستمر از طریق برپایی نمایشگاههای دائمی از منزوی شدن هنر زیبای ایرانی در بازارهای داخلی و بین المللی جلوگیری کنند.
علیرضا خوش دست از هنرمندان عرصه سفالگری کرج گفت: حمایت مسئولان از هنرمندان این بخش در توسعه سفالگری تاثیر گذار است .
وی افزود: بسترسازی برای فعالیت هنرمندان سبب می شود تا آنان بتوانند کیفیت محصولات را ارتقا بخشند.
این هنرمند یادآور شد: کمبود تجهیزات و کوره های سفالگری و نداشتن بازار مناسب برای محصولات تولید شده در کرج نیز به کمرنگ شدن این هنر درمیان مردم دامن زده است.
یک کارشناس صنایع دستی در این باره گفت: در شهرستان کرج اغلب آموزشگاهها چندین رشته هنری را در کنار هم آموزش می دهند درصورتی که هر هنری شرایط و محیط کار مخصوص خود را می طلبد.
صادق باقری افزود: 95 درصد آموزشگاههای سفال کرج و حتی مرکز آموزش اداره صنایع دستی این شهرستان کوره ندارند و این امر موجب می شود محصول نهایی در منطقه کیفیت مناسب نداشته باشد.
وی گفت: به همین علت از یک کوره مشترک برای تولید سفال استفاده می شود که این خود بر کار آموزش هنرجویان این رشته تاثیر منفی دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در زمینه آموزش سفالگری فعالیت می کنند، تخصص کافی ندارند که این امر با کاهش سطح کیفی آموزش و بی رغبتی هنرجویان همراه است .
باقری افزود: محصولات سفالی عموما توسط هنرجویان مبتدی برای استفاده در کولاژ بکار گرفته می شود و خانواده ها هنوز ارزش این هنر را نشناخته اند.
این کارشناس صنایع دستی، نقش رسانه های جمعی در شناساندن هرچه بیشتر هنر سفالگری موثر دانست و گفت: ترویج و توسعه این هنر به عنوان یکی از هنرهای زیبای ایرانی در جذب گردشگران موثر است .
وی اضافه کرد: اکنون بسیاری از تولیدات سفالی در بازار کرج بصورت بشقاب و کاسه بدون نقش و نگار در کنار عروسکهای جذاب چینی عرضه می شود که هیچ کس جز کارآموزان طراحی ، مشتری آنها نیست. 

/ 2 نظر / 226 بازدید
سينا

سلام به نوبه خود و به عنوان دوستدار هنر و ارادتمند استاد صفری‌روشن از درج اين مطلب بسيار تشکر مي‌کنم. متأسفانه اين استاد عزيز چنانکه بايد شناخته نيست. آثار ايشان نمودار توانايي‌شان در کار سفالگری و مجسمه‌سازی است. متذکر می‌شوم که ايشان اصالتاً اهل لالجين همدان است.

عاطفه

سلام خيلي ممنون از مقاله خوبتون من هم يكي از فعاليت كنندگان در عرصه سفال هستم خوشحال مي شوم در مورد كارهام نظر بدهيد[لبخند]