هنرمندان کرج/مجسمه ساز

"محسن گلستانی" مدیر شهرک هنری راز در کرج دارای ٢٠ سال فعالیت هنری و سازنده کوشک نخبگان (Scholars Pavilion) است این کوشک یا چهار طاقی است، توسط ایران به سازمان بین‌المللی مستقر در مرکز بین‌المللی وین (اتریش) در تاریخ 19 خرداد 1388 اهدا شده، نماد ملی و آیینی ایرانیان است که در صحن محوطه اصلی دفتر سازمان ملل در وین تعبیه شده است.

از دیگر کارهای او می توان به زیباسازی فضاهای ایستگاههای مترو و مجسمه سازی برسر بازارها ... اشاره کرد.

محسنی در زمره 20 هنرمند مطرح کشور به شمار می رود و اکنون در حال رمز گشایی نقوش تخت جمشید است تا در قالب کتاب " اسرار هویدای تخت جمشید " تاریخ و فرهنگ پر گهر ایران زمین به جهان معرفی شود.

آنچه در زیر می خوانید درباره این تحقیق است:

بی تردید آنچه امروز از تخت جمشید بجا مانده یکی ازمهمترین و ارزشمندترین آثار تاریخی و فرهنگی ایران باستان بشمار می رود، هرچند که محتوا و ماهیت آن تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است . از این روست که بسیاری از مردم ، زیبایی و اهمیت این گنجینه ملی را تنها در معماری آن می دانند درحالی که مفاهیم نوشتاری و نقش برجسته های روی سنگها و مجسمه های این بنا، دنیایی از رمز و رازهای قلمرو پهناور ایران باستان را در خود نهفته دارد. در حقیقت شکل و حجم کلی این نقش ها، زبان نوشتاری آن دوران را بیان می کند که به آن زبان هیروگلیف اطلاق می شود.
شاید باور عمومی از آثار بجا مانده از تخت جمشید، وجود یک قصر و کاخ پادشاهی آن دوران است ، باوری که به زعم برخی محققان چندان با واقعیت تطبیق ندارد و آنان معتقدند اینجا معبد و مکان مقدسی برای یادآوری نعمتهای خداوندی و تذهیب نفس و برگزاری آیینهای خاص عبادی بوده است . اکنون راز و رمز و مفاهیم نهفته در نقشهای تخت جمشید توسط محقق و پیکرتراش شهیر ایرانی ، محسن گلستانی ، درحال رمزگشایی است تا در قالب کتاب اسرار هویدای تخت جمشید تاریخ و فرهنگ پرگهر ایران زمین به جهان معرفی شود.
این محقق بخشی از اسرار نهفته در تخت جمشید را اینگونه تشریح می کند: در اولین دروازه تخت جمشید موسوم به دروازه ملل ، مجسمه گاو است که این گاو سمبل انسان بهیمی است ، یعنی انسانی که تنها به خوردن و خوابیدن و غرایز حیوانی ، می اندیشد.
وی اضافه کرد: درطول تاریخ تمدن بشری ، گاو همواره به طور نمادین به نفس
و تن آدمی تشبیه شده و حتی در قرآن کریم نیز سوره ای به این نام وجود دارد. گلستانی خاطرنشان کرد: نقشها در جای جای تخت جمشید، مفاهیم و معناهایی را به انسانها یادآوری می کند و علایم و نمادهای این نقشها بیانگر حقیقت چگونه زیستن بشر است که بیننده و انسان واقع گرا و موحد با دیدن ، یافتن و دانستن این نشانه ها و پیامها به نقشه گنج وجود خود پی برده و آنها را سرلوحه زندگی خود قرار می دهد. به گفته وی ، مجسمه یک انسان درحال کشتن یک گاو بالدار در نقشهای تخت جمشید به معنای این است که هنگام خارج شدن از این مکان باید بر نفس خود غلبه کرده باشید. وی ادامه داد: انسان بالدار در این بنای تاریخی نشان از انسان کامل است و
در بالهای این انسان هفت نقش خودنمایی می کند که اشاره به هفت مرتبه تعالی انسان ، هفت روز تکوین و هفت شهر عشق است .
وی گفت: نقشهای بال پرنده سمبلی از پرواز و رفتن به سوی تعالی و آسمانها
و به طور کلی چگونه زیستن است و نقش مرتبه پرها تا رسیدن به خط فنا، نشانه ای از سمبلهای هفت خوان رستم و هفت روز آفرینش است .
این هنرمند چیره دست که اکنون ساکن کرج است در خصوص علامت گل هور یا دوازده پر در نقشهای تخت جمشید اظهار داشت : واژه هور به معنای خورشید است که نشانه و سمبلی از خورشید عالم تاب جهان است . وی توضیح داد: گل هور با دوازده شعاع نورانی ، یادآور دوازده ساعت شب و روز و نیز دوازده ماه سال است و این دوازده شعاع در ادیان توحیدی همیشه سمبل آخرت و تعالی بوده است .
گلستانی گفت: در فرهنگهای جهانی ، نورانیت باطن ، 12 شعاع دارد و بدون اغراق می توان گفت که این نقش در جای جای تخت جمشید یادآور نام خداوند خالق هستی است . وی یادآور شد: مجسمه های تخت جمشید الفبایی هستند که در طول تاریخ و در گذر فرهنگهای مختلف ، اسرار، اسطوره ، باور و الفاظ گرانمایه ای را در خود جاودانه کرده اند. این محقق با اشاره به نقش دروازه ملل تخت جمشید افزود: در این نقشهای حک شده برروی سنگها، گوشها و چشمان بزرگ نشانه شنوا بودن و بینایی حقایق ، نقش حلزونی شکل نشان و نمودار حرکت هدفمند و سم حیوان نیز نمادی از پایداری ، قدرت و آرامش دنیا است . وی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که ایرانیان همواره در نمایش باورها و خلاقیت سرآمد جهانیان بوده و چه بسا آثار تاریخی فراوانی در گوشه و کنار این دیار کهن وجود دارد که منتظر روحهای تشنه و مشتاقی است تا اسرار خود را برای آنان فاش کنند. این استاد دانشگاه گفت: تعالی ، کمالگرایی ، طلب علم و وحدانیت خدا همواره درروح آزدایخواه ایرانیان انعکاس داشته که جلوه ای ازاین ویژگیهای
علوی را می توان در تخت جمشید شاهد بود. محسن گلستانی که اکنون در دانشگاههای الزهرا و سوره تدریس می کند از شش سال پیش کار تحقیق در مفاهیم نقشهای تخت جمشید را آغاز کرده و پیش بینی می کند این تحقیق تا سه سال آینده ادامه داشته باشد.
این کارشناس هنرهای حجاری و سنگ تراشی مدرک مجسمه سازی خود را از دانشگاه هنرهای زیبای تهران و مدرک هنری خود را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده و در زمره 20 هنرمند مطرح کشور بشمار می رود.

/ 0 نظر / 47 بازدید